Gaver, rabatter og fordeler som ansatt

01 sept 2022 | Avant Økonomi

Ansatte er noe av det viktigste som finns i en bedrift. Det er de som har kontakten direkte ut mot kunden og blir dermed bedriftens ansikt utad. Ansatte sitter også på mye informasjon og kunskap om bedriften, bedriftens kunder og markedet som bedriften jobber i. For en arbeidsgiver er det derfor viktig at de ansatte trives på jobben og er fornøyde slik at de blir i stillingen. En høy omsetning på ansatte er dyrt for bedrifter. Det finns mange måter å påse at ansatte trives i jobben og en del av dette kan være gaver, rabatter eller andre fordeler som ansatte får i bedriften eller fra kunder og leverandører.

Fra 1 januar 2019 så kom det nye direktiv for innberetning av fordeler som er opptjent i arbeid. Tidligere var arbeidstaker pålagt å ta opp dette i sin egen skattemelding hvert år men fra 1 januar 2019 så plikter nå arbeidsgiver å innrapportere dette som lønn på den ansatte og betale arbeidsgiveravgift på beløpet.

Dette betyr at alle gaver, rabatter og bonuspoeng som er opptjent i arbeid som er skattepliktige nå skal innberettes av arbeidsgiver, dette selv om det ikke er arbeidsgiver som står bak gaven eller fordelen.

1. En ansatt kan man motta gaver fra arbeidsgiver og kunder/leverandører til en verdi av 5 000 kr. Dette er ikke ett fribeløp så hvis gavene har en verdi på 5001 kr eller høyere så må hele beløpet innberettes.

2. Når det gjelder bonuspoeng som opptjenes ved flyreiser eller ved bruk av privat kredittkort når man kjøper saker til firma så er bagatellmessige beløp skattefrie men hvis det er ett vesentlig beløp og regelmessig bruk så må dette innberettes som lønn. Her er det tidspunktet når man bruker disse poengene som utløser skatteplikt. Dette kan være vanskelig for arbeidsgiver å fastsette siden dette ikke nødvendigvis er opplysninger som arbeidsgiver ha tilgang til så her er det viktig å lage gode rutiner på hvordan de ansatte skal rapportere dette til arbeidsgiver.

3. Rabatter: Personalrabatter er vanlig i mange bedrifter og her kan man motta 8000 kr i rabatt per år.  Rabatten beregnes basert på normal utsalgspris og det den ansatte faktisk har betalt for varen. Her er det viktig å merke seg at dette ikke bare gjelder rabatter man får i den egne bedriften men også rabatter som den ansatte får i andre bedrifter på grunn av sin ansettelse. Merk at dette ikke gjelder rabatter som hvem som helst kunne ha fått men kun rabatter som den ansatte får på grunn av stillingen hos arbeidsgiver.

Noe nytt som har kommet er at fri telefon eller andre fordeler som vanligvis er skattepliktige nå kan ses som gaver fra bedriften til den ansatte så lenge det samlede beløpet er under 5000 kr per år. Det er altså fult mulig å ikke innberette for eksempel fri telefon på den ansatte lenger men å behandle dette som en gave til den ansatte. Her bør man se over fordeler, rabatter og gaver som de ansatte får slik at man får en oversikt over skattefrie beløp og skattepliktige beløp. Vi bistår deg gjerne med å få innberettet korrekt beløp via a-meldingen men det er viktig at bedriften har en rutine for å få en total oversikt over dette hvert år.

Del:

Relaterte artikler

  • De siste årene har mange bedrifter slitt på grunn av koronapandemien, men nå begynner mange bedrifter å få en mer normal hverdag med mer stabil inntjening og drift. Med det så kommer så klart spørsmål om utbytte tilbake.

  • Vi er alltid på utkikk etter talenter som ønsker å bli morgendagens økonomispesialister. Hos oss får du raskt ansvar og mulighet til å jobbe med et bredt spekter av kunder.

  • Alle gaver, rabatter og bonuspoeng som er opptjent i arbeid som er skattepliktige nå skal innberettes av arbeidsgiver, dette selv om det ikke er arbeidsgiver som står bak gaven eller fordelen.